EDUCA MAGAZÍN

Objednat EDUCU

Chcete-li vyplnit tento formulář, prosím povolte v prohlížeči JavaScript.
Vyberte možnost
Edit Template

Rodiče si přejí větší rozvoj podnikavosti ve školách, potvrdil průzkum.

Všímat si problémů kolem sebe a vnímat je jako příležitosti, najít prostředky k jejich řešení, a nakonec řešení realizovat. Tyto dovednosti, které souhrnně označujeme jako podnikavost, budou nezbytné pro uplatnění dnešních žáků nejen na budoucím trhu práce. O rozvoj podnikavosti v českém vzdělávacím systému se již druhým rokem zasazuje Asociace podnikavé Česko. Z aktuálního nezávislého průzkumu, který si nechala zpracovat, vyplynulo například to, že více než tři čtvrtiny českých rodičů by uvítaly, kdyby podnikavost byla na školách rozvíjena více. I proto nyní vzniká společná debata mezi zástupci několika ministerstev, krajů, veřejné i soukromé sféry.

Podnikavost zdaleka není jen schopnost začít podnikat. Je to široký soubor dovedností, které se dohromady dají popsat jako schopnost být kreativní, iniciativní, ochotný měnit věci kolem sebe a mít vůli vydat se na vlastní cestu. Jako jednu z osmi klíčových kompetencí pro 21. století ji označila také Evropská komise, která všem členským státům doporučila začlenit podnikavost do rámcových vzdělávacích programů (RVP). „Je skvělé, že se podnikavost se propsala jako jedna z klíčových kompetencí do revidovaných RVP pro základní vzdělávání, zároveň se ale vytratila přímá zmínka o její podpoře z Dlouhodobého záměru vzdělávání ČR, proto se v řadě krajů na její podporu a rozvoj ve vzdělávání zapomnělo. Jsme přesvědčeni, že tento nesoulad se dá napravit osvětou a sdílením dobré praxe, které se jako asociace snažíme iniciovat,“ popisuje ředitelka asociace Anna Kačabová. Proto se například na konci dubna konala v Poslanecké sněmovně debata Jak dál s podnikavostí v Česku, které se zúčastnili zástupci MŠMT, MPO, několika krajů a veřejné i soukromé sféry.

„Na podnikavost se dá nahlížet podle několika jejích dílčích částí. První jsou postoje a schopnost využít příležitosti. U mladých lidí vnímám jako velmi důležité učit je, aby se nebáli vlastních chyb, a naopak se z nich dokázali poučit. Druhá část jsou konkrétní znalosti a dovednosti a jejich uplatnění v praxi – a to nejen podnikatelské, ale třeba i projektové nebo politické. Velmi důležitá je motivace a odhodlání udělat první krok, k čemuž může pomoct praktická zkušenost. A v neposlední řadě vnímám jako důležité se dostat od slov ke konkrétní realizaci, i když se bude jednat jen o drobnost. Jako konkrétní příklad ze své praxe mohu uvést participativní rozpočty měst a obcí, jejichž prostřednictvím mohou obyvatelé změnit něco ve svém okolí. Jsem přesvědčen, že bez těchto kompetencí, které se dají označit právě jako podnikavost, nebudeme ve světě plném změn schopni obstát,“ řekl poslanec Viktor Vojtko, který debatu v Poslanecké sněmovně zaštítil.

Podobně jako on na podnikavost nahlíží evropský rámec EntreComp – ten ji popisuje jako cestu z bodu, kdy si člověk všímá problémů kolem sebe a vnímá je jako příležitosti, přes fázi, kdy umí najít zdroje pro jejich řešení, a to nakonec přinést do akce.

V aktuálním průzkumu Asociace podnikavé Česko zjišťovala, jak podnikavost vnímá česká veřejnost. Z dat vyplynulo, že za klíčovou kompetenci ji považuje pouze 14 % respondentů. Její znalost se ale meziročně výrazně zlepšila – zatímco v roce 2023 o se s pojmem podnikavost vůbec nesetkalo 62 % Čechů, letos totéž tvrdilo jen 32 % respondentů. Z těch, kteří o podnikavosti slyšeli, navíc poklesl podíl těch, kteří vůbec nevědí, co znamená – z 20 % na 2 %. Stále ale více než dvě třetiny (69 %) z těch, co o pojmu podnikavosti slyšeli, má dle svých slov jen velmi hrubou představu o tom, co to vlastně znamená.

„S nepochopením pojmu podnikavost se setkáváme neustále, a to i u odborné veřejnosti, jejíž velká část ji má stále spojenou pouze s podnikáním. Podnikavý přitom může být zaměstnanec, vědec, umělec nebo dobrovolník,“ vysvětluje Anna Kačabová a dodává: „Protože se na podnikavost dá nahlížet z různých úhlů, nemá bohužel jasného zastánce v žádném z resortů – tak trochu se jí věnují všude, ale strategicky vlastně nikde. Proto se nyní snažíme iniciovat společné debaty napříč státní a veřejnou sférou.“

Podle aktuálních průzkumu APČ by o větší důraz na rozvoj podnikavost ve školách by stála i většina českých rodičů – více než tři čtvrtiny dotazovaných by si přály, aby podnikavost byla na školách více rozvíjena. Přes polovinu rodičů tvrdí, že podnikavost sice na jejich škole rozvíjena je, ale málo. Další čtvrtina tvrdí, že na jejich škole podnikavost není rozvíjena vůbec, ačkoliv by si to přáli. „Podnikavost vnímáme jako základní a přirozenou lidskou vlastnost. Děti se rodí jako zvídavé s vůli poznávat svět, učit se a tvořit a je velmi důležité to v nich podpořit, čemuž se snažíme přizpůsobit i reformy ve vzdělávacím systému – abychom v dětech tuto dovednost rozvíjeli,“ popsala na dubnovém setkání Ludmila Třeštíková z MŠMT.

Příklad konkrétních aktivit na podporu podnikavosti, které už nyní vznikají, na setkání zmínil Michal Urban z Czechinvest. „Letošní rok jsme se rozhodli zaměřit na podporu podnikavosti napříč celou republikou. Díky financování z Národního plánu obnovy zorganizujeme ve spolupráci se členskými organizacemi Asociace podnikavé Česko stovky akcí pro tisíce účastníků. Budeme realizovat přednášky na školách, hackhatony, webináře, letní kempy, konference a mnoho dalších formátů zaměřených na studenty, učitele, vedení škol, vysoké školy, podnikavé ženy, potenciální start-upy až třeba po decision makery.“

„Společně s kolegy z naší nadace vnímáme podnikavost jako nesmírně důležitou pro a dlouhodobou prosperitu ČR včetně lepšího podnikatelského prostředí, proto jsme se před dvěma lety rozhodli vznik APČ podpořit,“ popsal na setkání v Poslanecké sněmovně Adam Daniel z České spořitelny, a dodal: „Rád bych zdůraznil, že stejně jako podnikatelé jsou důležití i podnikaví zaměstnanci, kteří musí být odhodlaní k tomu zkoušet nové věci. I podnikavý zaměstnanec může firmu a potažmo celou českou společnost inovovat a posouvat kupředu.“

Lepšímu uchopení rozvoje podnikavosti by mohla pomoct i relevantní data. Klíčová témata o stavu podnikavosti v zemi, podnikatelském prostředí, budování ekonomické gramotnosti a vytváření nových pracovních míst popisuje například mezinárodně uznávaný Global Entrepreneurship Monitor, do kterého se Česká republika jako jedna z mála evropských zemí už více než deset let nezapojuje. Jeho výsledky přitom mohou kromě datového osvětlení klíčových témat souvisejících s podnikavostí sloužit jako relevantní podklad pro financování řady projektů na podporu podnikavosti, například jako v sousedním Polsku, kde na základě indikátorů založili strategii rozvoje 2020-2030.

„Jsme přesvědčeni o tom, že když se podaří vzdělávání k podnikavosti rozvinout ve většině českých škol, budou z nich odcházet absolventi s přirozeným zájmem o celoživotní vzdělávání, kteří aktivně ovlivňují pozitivní socio-ekonomický vývoj ve svém regionu, a tedy i celém Česku. Jsme připraveni přijmout odpovědnost za rozvoj podnikavosti v Česku a do budoucna dále vytvářet prostor a příležitosti pro pokračování dialogu mezi resorty, kraji a organizacemi,“ uzavírá Anna Kačabová.

Článek byl převzaty se souhlasem od Asociace podnikavé Česko https://www.podnikavecesko.cz/cs

POSLEDNÍ ČÍSLO

Kontakty

info@educamagazin.cz

Letohradská 803/24
Praha 7 - Holešovice, 170 00

© 2023 vytvořeno Higuera web