EDUCA MAGAZÍN

Objednat EDUCU

Chcete-li vyplnit tento formulář, prosím povolte v prohlížeči JavaScript.
Vyberte možnost
Edit Template

Hodní dovnitř, zlobiví ven? Aneb arcibiskup a revize RVP

Téma, které získalo v červenci pozornost pedagogů a další odborné i laické veřejnosti byly kritické komentáře pražského arcibiskupa Jana Graubnera k revizi Rámcového vzdělávacího programu (RVP) pro základní a předškolní vzdělávání. Připomínky v plném znění zveřejnilo na své webové stránce Pražské arcibiskupství 27. června 2024. Zástupce katolické církve v nich kritizuje pojetí obsahu revidovaného RVP, vybraná průřezová témata, užívání umělé inteligence i nemožnost vyloučení problematických žáků ze školy.

Ve svých komentářích kritizuje na prvním místě tendenci prosazování genderové teorie popírající dle jeho slov, jakékoli rozdíly mezi muži a ženami. Některé body obsahu programu označuje v tomto případě za ideologické a absurdní.

Stranou arcibiskupova zájmu nezůstala ani na první pohled neškodná průřezová témata wellbeing, společnost pro všechny a udržitelné prostřední. Ty považuje za kontroverzní. V textu mj. upozorňuje i na nejasnost schvalovací cesty, díky které se tato průřezová témata do rámcového programu dostala.

Téma životního prostředí a klimatologie označuje za natolik komplexní a složité, že ho je možné učit jen stěží. Svůj názor podkládá tvrzením, že se ani renomovaní vědci a odborníci nejsou schopni shodnout na příčinách a následcích procesů změn klimatu, a proto je mnoho pochybností, zda je „vhodné a přínosné na tomto tématu učit žáky pracovat se zdroji“. Okrajově si pokládá otázku, zda je téma starosti o životní prostředí do školní přípravy mladé generace vloženo z oprávněných důvodů, nebo spíše z důvodu současného trendu. Na pomyslnou misku vah pokládá proti sobě ochranu životního prostředí a ochranu potřeb a zájmů člověka.

I když bychom mohli mít s přihlédnutím k pozici i věk a pana Graubnera k některým jeho názorům pochopení, v případě šestého komentáře hledáme možnou shodu jen obtížně. Diskusi a rozpačité pocity vyvolal právě arcibiskupův názor na téma spolupráce při nezvladatelném chování žáků. Z jeho pohledu je nutné přenést odpovědnost za tyto žáky na jejich rodiče, a to vyloučením žáka ze školy. Souhlasením s tímto názorem a snahou o jeho realizaci bychom ale porušili Listinu základních práv a svobod, na což ve svém článku upozorňuje i EDUin. Kromě legislativní roviny tu máme i rovinu etickou. Stejně to vidí i učitel, lektor a „jůtuber“ Václav Maněna, který poslal arcibiskupovi otevřený dopis.

Všechny zmíněné články i arcibiskupovy komentáře najdete v proklicích. Názor si tedy musíte udělat sami. Naše srdce i mysl prahne spíše po hledání způsobů řešení, které povedou k lepšímu zvládání problémů, namísto nepromyšlených (i když jednoduchých) změn, který problém ještě více prohloubí.

POSLEDNÍ ČÍSLO

Kontakty

info@educamagazin.cz

Letohradská 803/24
Praha 7 - Holešovice, 170 00

© 2023 vytvořeno Higuera web